26-11-05

22. Erased

De grootste “killer” in het artistiek bedrijf is de gom. De gom veegt weg wat de tekenaar onjuist vindt, of storend. Het mocht in elk geval niet gezien zijn. Iemand die zich daar niets van aantrok was Matisse. Die trok naast een “foute” lijn meteen een juistere. Sommige van zijn tekeningen zijn een opeenstapeling van “vergissingen” en correcties. Geen gom in zicht bij Matisse. Het levert verrassend genoeg tekeningen van een trefzekere (!) schoonheid op. Het meest radicale gebruik van de gom staat daarentegen op naam van de Amerikaan Robert Rauschenberg. Als jonge man bietste die in een vlaag van jeugdige overmoed een tekening af van zijn Grote Voorbeeld Willem De Kooning (toen, in de jaren ’50 al een grote naam in het kunstcircuit) en vlakte die vervolgens met Oedipale flair met een gom helemaal uit. Deze “vadermoord”, bekend onder de titel “Erased De Kooning Drawing” (1953) is sedertdien een echte icoon in de moderne kunstgeschiedenis. Geen mededogen met de voorlopers! Tabula rasa moet er zijn! En Bob Rauschenberg bracht dat op schaamteloze wijze in de praktijk. Zonder een gram spijt om wat door zijn toedoen verloren was gegaan. Al lijkt het niet onwaarschijnlijk dat die tekening, mocht ze nog bestaan, nu méér waard zou zijn dan het statement dat Rauschenberg ervan heeft gemaakt. But who cares?

22:21 Gepost door William | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.